Går du i byggtankar? Vi hjälper gärna dig med den tekniska biten.
Om du går i byggtankar och funderar på att bygga nytt eller renovera då kan där vara mycket att tänka på och ta hänsyn till. De flesta byggnationer är genomförbara, men vissa kan vara mer komplicerade än andra. Nedan tips kan komma att förenkla byggprocessen för dig:
- ”Vad”: Ibland kan man ha en idé eller en dröm men för att komma vidare är det viktigt att ha bestämt sig för vad det är man vill göra. Det behöver inte vara planerat i minsta detalj, men om man vet vad det är man vill utföra så har man tagit första steget.
- ”När”: I nästa steg kan funderingarna angående en tidplan börja ta form. Om man vet när bygget kan påbörjas och när det kan avslutas underlättar det mycket i planeringen.
- ”Hur”: Det är här det intressanta börjar hända. Hur skall ovanstående punkter genomföras. Hur fördelas momenten upp och vem ska göra vad.
- ”Rumsbeskrivning”: En rumsbeskrivning kan man enkelt göra i ett worddokument och beskriva varje byggnadsdel detaljerat angående hur det ska se ut. Då kan det vara specificerat på detaljnivå angående kulörer, materialval och andra tekniska detaljer.
- ”Kalkyl”: Kostnadsfrågan brukar vanligtvis vara det viktigaste momentet och reglerar därefter bygget. En enklare kalkyl kan göras på egen hand för att få en överblick över bygget. Mer detaljerade kostnader tas fram genom offerter från entreprenörer.
- ”Entreprenadform”: Hur skall bygget se ut och vem skall utföra arbetena? Att ta en totalentreprenad innebär att man anlitar ett företag till att utföra hela bygget. Dessa kan i sin tur ta in underleverantörer, men du som beställare har alltid en entreprenör som du vänder dig till. För den som har mer kunskap och tid kan en delad entreprenad vara ett alternativ. Detta innebär att man själv anlitar olika entreprenörer i de olika momenten och håller i byggprocessen själv. Några moment kanske man vill göra på egen hand och då skriver man ifrån det vid en totalentreprenad. Vid en delad entreprenad skippar man helt enkelt att anlita denna typ av entreprenör.
- ”Handlingar”: I detta moment undersöks vilka handlingar som behövs för bygget och vilka krav som ställs från myndigheter. Det kan handla om bygglov, kontrollansvarig, konstruktionsritningar mm.
- ”Avtal”: När en entreprenör anlitas är det ytterst viktigt att det finns ett avtal skrivet mellan parterna som reglerar vad som är avtalat och till vilken kostnad. Hantverksformuläret är ett avtal som kan användas av privatpersoner. Det finns även ABS 18.
- ”Genomförande”: Vid genomförandet kan man själv vara den som håller i projektledningen och har byggmöten med entreprenörerna. Det går även att anlita en projektledare som är med under projektets gång.
- ”Avslut”: Efter att byggnationen är färdig är det viktigt att du som kund får in all nödvändig dokumentation från entreprenören. Det kan handla om kvalitetsdokument, garantier och underhåll. Detta skall lämnas över i form av en pärm, s k DU-pärm. Det går även att anlita en entreprenadbesiktningsman och utföra en besiktning.
Ovanstående är några moment i en byggprocess som vi beskriver för att du som kund ska få en överblick. Avvikelser och andra moment kan förekomma.
Om du känner dig osäker kan du alltid kontakta oss på DP Byggkonsult och boka ett kostnadsfritt möte där vi ser över vilka moment vi kan hjälpa dig med.
